Verstandig Bruin Worden

Leer hier verstandig bruinen…

Om voor uzelf uit te maken hoe u verstandig kunt bruinen, zullen we even op een hele didactische manier proberen uit te leggen hoe het bruiningsproces verloopt. Als u begrijpt wat het effect is van de verschillende typen zonnestralen op uw huid, zal u zelf begrijpen dat zonnen echt een gezond effect heeft of zelfs levensnoodzakelijk is voor de functionaliteit van ons lichaam! U leest best elke stappen door zodat u alles goed begrijpt, om op het einde uw conclusies te trekken.

Wat zit er in zonlicht?

bruinen

Op de afbeelding rechts ziet u dat er in het licht van de zon, een hele reeks van zonnestralen komen. Enkele hiervan worden opgesomd van links naar rechts….

  • Röntgen stralen: gevaarlijk, geabsorbeerd door atmosfeer.
  • UV-C: zeer gevaarlijk, cel dodend, geabsorbeerd door atmosfeer.
  • UV-B: gevaarlijk bij overdosis, aanmaak Vitamine D3, huidverdikking.
  • UV-C: risico bij overdosis, snelle bruining van de huid.
  • Zichtbaar licht: van BLAUW tot en met ROOD.
  • Infrarood: gevaarlijk bij overdosis, gaat diep in de huid, warmt het lichaam op.
  • Microgolf of Radiogolf straling.

Wat doet UV-A, UV-B, UV-C,  met mijn huid?

 

UV

UV-A

bruinen UV-A heeft als kenmerk dat het de huid snel kan verkleuren / bruinen. Hierdoor krijgt het vaak ook de naam bruiningsstraling. Reeds na een uur kan de verkleuring al zichtbaar zijn. bruinenIn vergelijking dringen de UV-A stralen dieper in de huid door dan UV-B.

bruinen UV-A wordt ook gebruikt als medische toepassing bij het behandelen van psoriasis door middel van PUVA techniek.

bruinen  Overdosis aan UV-A of met andere woorden verbranden van de huid kan het collageen van de huid beschadigen (wat dus rimpels veroorzaakt) en door vaak te verbranden kan beschadiging optreden van uw huid DNA, wat op zijn beurt tot huidkanker kan leiden. Of je nu vaak verbrand bent door het zonnen op het strand of onder de zonnebank, de schade die je ervan oploopt is identiek en even ernstig….

 

UV

UV-B

bruinen UV-B zorgt voor de aanmaak van vitamine D3 in het lichaam. Deze vitamines zijn noodzakelijk voor hun bijdrage aan het skelet en de spieren.

bruinen UV-B wordt gebruikt als dermatologische behandeling bij Vitiligo, Lupus, ….

bruinen UV-B verhoogt de productiviteit van de basaal cellen, die op hun beurt hoornlaag verdikken. Hoe dikker de hoornlaag (dode huidlaag), hoe beter u bestand bent tegen de UV-B straling. Dus u bouwt een weerstand op tegen de zon. vandaar dat u na intensief bruinen, veel langer in de zon kan blijven zonder verbranden.

bruinen  UV-B is 1000x sterker UV-A, vandaar ook dat u uw huid heel goed moet beschermen tegen UV-B licht. Als de UV-B straling dus met 1% stijgt komt dit overeen met een stijging van 1000% t.o.v. UV-A.

 

UV

UV-C

bruinen UV-C is een erg schadelijke straling en wordt door de atmosfeer tegengehouden. Het heeft als eigenschap kiemdodend te zijn en wordt hiervoor kunstmatig opgewekt in filtersystemen voor de vijver te onderhouden. Uiteraard is deze straling helemaal niet te vinden bij een zonnebank.

  Gezond bruinen doe je zo…

Nu je weet welke straling er is en wat het doet met je huid, kunnen we deze wetenschap samenbrengen om te bepalen hoe je nu wel op een verstandige en gezonde manier kunt bruinen.

We hebben geleerd dat verbranden uit den boze is! Zodra je huid is verbrand, zijn de huidcellen beschadigd en zal je lichaam deze afstoten. Dit betekent dus vervellen… Dus om verstandig te zonnen zal je dus moeten bruinen tot onder uw verbrandingsniveau. Zoals iedereen weet is veilig bruinen in de open lucht niet evident…

zonnestralenFactoren voor onveilig bruinen:

  • Stand van de zon.
  • Beweging in de zon zorgt voor ongelijke bruining.
  • Uw locatie ten opzichte van de evenaar (tropisch land).
  • Bewolking.
  • Seizoen.
  • Toestand van uw huid: bleek of gebruind.
  • en meer…

Een zonnebank heeft enkele belangrijke voordelen ten opzichte van de echte zon:

  • Een vast vermogen van de zonnebank, betekent een gelijkmatige stralingssterkte.
  • Uw lichaam wordt egaal gebruind met een vaste afstand tot de lampen.
  • U kan de zonnedosis perfect door de sessies korter of langer te maken.
  • Uw lichaam wordt volledig gebruind, waardoor er geen witte plekken meer onbeschermd zijn.
  • Met slechts een 10 à 20 minuten, kan u op regelmatige basis bruinen.
  • Ook in de winter, kan u vitamine D3 opdoen.
  • Enjoy the heat in the winter and relax !

Conclusie !

Zoals alle dingen die men met overmaat doet, kan een obsessie aan bruinen ook ongezond zijn. De voornaamste sleutel tot veilig bruinen is om NIET te verbranden. Dus als voorbereiding op uw vakantie, als u van plan bent om in de zon te komen, kunt u beter een kuur onder de zonnebank volgen. Onze lampen hebben UV-B en zorgen voor de opbouw van beschermingslaag van uw huid. De grootste fout die mensen met een bleke huid maken, is om bij de eerste zon meteen proberen sterk te bruinen.

Fout n°1 : met bleke huid meteen in de volle zon gaan. U onderschat uw eigen huid steeds. Denk eens terug naar vroeger…. hoe vaak bent u niet verbrand geweest in het voorjaar???

Onze lampen hebben UV-B. Als u een bruiningskuur volgt, bouwt u langzaam een bescherming op tegen de zon. Een kuur met sessies tussen de 10 à 20 min. zijn voldoende om een mooie egale bruine kleur te bekomen. Vraag ons gerust raad, voor uw persoonlijke bruiningskuur.

TOP